zondag 9 februari 2014

Taalhulp

Hallo allemaal,

Oeps 2 maanden geleden............
het was niet de bedoeling om zo lang weg te blijven 
maar nu ben ik er weer!

Die baan in de kinderopvang is nog steeds  niet gelukt.

Feiten als ik ben nu eenmaal een"oudere" vrouw 
die er een paar jaar  tussenuit is geweest 
en die niet eerder met een VVE- programma heeft gewerkt 
(waar tegenwoordig vrijwel ieder kinderdagverblijf mee werkt)
de vele mensen die kortgeleden hun baan
 in de kinderopvang zijn kwijtgeraakt 
en de weinige vacatures 
maken het natuurlijk ook bijna onmogelijk.


Gelukkig kwam er iets anders op mijn pad.
Vrijwilligerswerk!
Ik geef binnen een basisschool taalhulp 
aan een jongen in groep 2 
die nog maar net in Nederland woont.

Beetje zoeken hoe en waarmee je begint 
maar ontzettend leuk om te doen.

Ik probeer (natuurlijk in overleg)
 om een beetje het thema te volgen 
dat in de groep aan de orde is.


Toevallig best een  moeilijk thema namelijk kunst.




Als eerste maakte ik lottino met woorden uit het themaboek, 
aangevuld met kleuren en in de klas voorkomende woorden.


 Samen met 3 andere kinderen eerst alle woorden op de kaartjes doorgenomen en opgezocht in het lokaal en daarna het spel gespeeld. Daarbij blijf ik praten en herhaal continu wat iemand of ikzelf doe.
Groot succes!



De keer erop maakten we een doos 
om alles wat we maken en doen in te kunnen bewaren.
Zo kunnen we het regelmatig nog eens spelen of doornemen.
Herhalen is heel belangrijk!


 Herhaling van de kleuren, vormen en de woorden kwast en lijm.
 Ook hier weer blijven praten, benoemen en herhalen.




Ook 'leerde' hij het versje
Dit zijn mijn wangen
en maakte een mooie tekening erbij.



Natuurlijk is het ook de bedoeling dat hij zijn weektaak maakt 
en dus help ik hem daar ook bij.
Ik ben er 3 keer in de week en als zijn kleine zusje 
(van net 4) 
wat meer gewend is komt zij er gezellig bij.

Het is zo leuk om te doen!
Natuurlijk is het allerleukste 
om te zien dat hij begrip krijgt voor de woorden 
en zelf woorden gaat gebruiken.
Leuk ook om te zien dat alle kleuters in de klas hem helpen, 
dingen voordoen 
en hem prijzen als  hij een woord goed zegt.

Natuurlijk blijf ik doorgaan met solliciteren 
maar tot aan de zomervakantie 
heb ik iets om me voor in te zetten.
En dat voelt goed!


Groetjes Kiek

4 opmerkingen:

  1. Ik kan me heel goed voorstellen wat een voldoening dat dat geeft!! Veel succes én plezier nog samen. En ik duim dat je succes vindt bij het solliciteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je doet het top!!! enne succes et solliciteren x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via via op uw blogje beland en volger geworden omdat het zeer leuk is om jou te lezen :-) Je hebt een hele uitdaging aangenomen maar denk dat het jou veel voldoening gaat geven. En solliciteren is niet makkelijk maar de volhouder wint. Succes alvast, groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen

Berichtjes maken mij heel blij!